Pushkar dreaming - a rude awakening and a hasty farewell



Pushkar ar en valdigt trevlig liten ort.. Under de tva dagar jag spenderat extra har (pga mina arma mage) har jag haft en fantastisk tid med en jamnarig Stockholmare som jag inatt far till Chittorgarh med. Borjan pa vistelsen har i Pushkar spenderades tillsammans med Jesper och Freya och inneholl spannande aktiviteter som bergsklattringar, vackra solnedgangsbevittnelser, moten med intressanta Indier och soul-trippers, en motorcykeldag ut pa vischan, och en kamelsafari (som tydligen var roligare for vissa an for andra).. Ja, pa denna lilla romantiska trehjulsexkursion blev jag smittad av en bakterie som dagen darpa orsakade mig sa mycket smarta att skriken var svara att hamma. Till raga var det fruktansvart kallt under natten, och somn blev det lite av. Men det bjods pa Rajasthani chapati, tillagat pa traditionellt vis, och pa ett icke intentionellt satt lyckades vi pa nagot vanster pricka in safarin exakt da fullmanen spokade over staden. I oknen var det dock till synes ingen mane pa den molnfria himlen, och om det inte vore for att jag hade en klocka med mig hade jag misstagit den for solen(!).. Sa camelsafarin var trots allt nagot jag inte angrar, men jag skulle inte betala for att gora det igen. Kvallen avslutades med en middag i manens skugga.
For ovrigt har Pushkar inneburit manga trevliga kvallar med schack, shopping(!) och moten med andra likasinnade. Manga vanner har inforskaffats!

Vid Pushkar lake, den allra heligaste, blev jag valsignad och ombedd att lamna en donation motsvarande drygt tvatusen kronor. Den enda anledningen att ga dit ar for att fa ett litet arband som fungerar som ett pass till alla tempel som omger den vackra sjon, och till skillnad fran forsta gangen da jag vagrade donera pengar till Brahmins som utforde valsignelsen sa fick jag andra gangen mer tur. Jag lovade, fick det s.k. puskhkar passport:et och kom aldrig mer tillbaks. Johan fran Stockholm hade inte lika mycket tur.
Nu bar det av mot Chattorgarh for att se paett forhoppningsvis maktigt fort dar det utkampats otaligt manga strider genom historien. Det ska bli en intressant visit..

Jesper och Freya lamnade Pushkar i fredags (nu mandag) och vi kommer formodligen motas upp langre soderut inom en snar framtid.

Innan vi anlande till Pushkar besokte vi en stor och slaende sjo i staden Ajmer, som ligger nagot utanfor och ar nagot storre. Vi besokte aven en plats som ar den nast heligaste efter Mekka for muslimer, kallar Dargha. Det var intressant, men som vanligt plagades vi av folk som inte vill nagot annat an att suga och slicka ut pengar ur Jespers rektum. Ja, de verkar atminstone tro att det gar om de inte lyckas salja en sjal eller tigga en tia.
Pushkar ar hursomhelst ett maste for alla som reser till Rajasthan, aven fast det inte ar nagot vidare uteliv (folk gar hem och sover efter 9 pm, da man inte far dricka, roka, kyssas eller blotta hud pa denna heliga plats). Pushkar ar en plats att slappna av pa, njuta av gott sallskap, god mat och shopping i alla dess former.
Har finns for ovrigt ett av de fa, om inte det enda, Brahma-templet i hela varlden. Brahma ar en av de storsta gudarna i den hinduiska tron, och historien gar att Brahmas fastmo, Shavitri, kom sent till brollopet och Brhama gifte sig med en annan. I vemod svor hon att Brahma inte skulle dyrkas nagon annan stans an i Pushkar, dar Brahma tappade sin beromda lotusblomma.

Nu ar jag frisk och kry, och dagen har varit underbart behaglig och varm. Jag svattas i latt kladsel, och undrar hur varmt det ar mer soderut om det branner har. South, here I come!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0